Wat weet radiomaker Joost Wilgenhof eigenlijk over zijn overleden vader? Hij was politie-agent. Maar dat hij ook werkte voor de Binnenlandse veiligheidsdienst, hield hij voor zijn collega’s en gezin verborgen. In Het Wilgenhof geheim leert de zoon zijn vader opnieuw kennen en stuit daarbij ook op onbekende kanten van zichzelf.

schermafbeelding-2017-03-02-om-15-56-47

 

 

 

 

 

 

 

Luister hier naar het verhaal. Foto: Jan Banning.

Toelichting van de makerTerug naar alle verhalen
 
Joost Wilgenhof (1967) werkt sinds hij in 1993 de School voor de Journalistiek afsloot, als freelance journalist en radiodocumentairemaker. Met zijn eindexamen documentaire Jacques Brel en de uitdaging van het Leven won hij de RVU-Radioprijs. Daarna werkte hij als verslaggever/redacteur voor diverse Nederlandse omroepen in binnen- en buitenland. Zijn liefde voor de radiodocumentaire ontwikkelde zich verder bij KRO’s Damokles. In zijn werk voor Argos van de VPRO, bekwaamde hij zich in de onderzoeksjournalistiek. Wilgenhof heeft een voorkeur voor sociaal-maatschappelijke en historische onderwerpen. Hij kiest altijd de menselijke kant. De radiodocumentaire Lieve Ulrike over de Duitse journalist/terrorist Ulrike Meinhof is daar een voorbeeld van en dat leverde hem een nominatie op voor de Prix Europa. De laatste jaren was Wilgenhof regelmatig onderweg in diverse stadswijken voor online radioprojecten als Stem van West en Museum Perron Oost. Daarnaast zoekt hij steeds vaker internationale samenwerking. Tot en met juli 2017 is hij één van de deelnemers van de European Journalism Fellowship in Berlijn.
Waarom dit verhaal? In het Wilgenhof Geheim onderzoekt radiomaker Joost Wilgenhof de dubbelrol die zijn overleden vader speelde als informant voor de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Die functie combineerde hij, buiten het gezichtsveld van zijn collega’s en zijn gezin, met zijn gewone politiewerk in Wageningen. Het Wilgenhof Geheim is een zeer integere documentaire, waarin de maker het persoonlijke niet schuwt. Wilgenhof legt zijn relatie met zijn vader en diens beroep, maar ook de band met zijn eigen journalistieke werk, op een eigenzinnige wijze bloot voor de luisteraar. Door gebruik van schijnbaar ‘droog’ bronnenmateriaal, zoals functioneringsgesprekken uit het politiearchief, én een uitgekiende montage, maakt hij een intrigerend portret van vader en zoon.  Want zoals wel vaker bij dit soort queestes, komt de maker in zijn zoektocht naar de ander uiteindelijk bij zichzelf uit. Het mooie is dat Wilgenhof daarbij zichzelf niet ontziet. Onderhuids klinkt tegelijk een tijdsbeeld door: hoe de koude oorlog zelfs in een provinciestad als Wageningen sluimerde. Een buitengewoon rijke luisterervaring.
Toelichting van de maker schermafbeelding-2017-03-02-om-16-03-30     Foto: Jan Banning Klik hier om naar de toelichting van de maker te gaan.
Toelichting van de makerTerug naar alle verhalen