In de VS worden de afleveringen van de verhalende podcasthit Serial gemiddeld door vijf miljoen luisteraars gedownload. Het aantal podcast-luisteraars groeide daar in 2014 met 25% naar een publiek van 40 miljoen luisteraars (op 322 miljoen inwoners). Ook in Zweden is de podcast populair, met 2 tot 3 miljoen luisteraars (op een bevolking van 10 miljoen). In Nederland echter blijft podcast een relatief onbekend medium. Waar ligt dat aan?

De Stichting Verhalende Journalistiek had aanvankelijk het plan opgevat om een platform op te richten ter ondersteuning van verhalende journalistieke podcasts in Nederland en daarvoor subsidie aangevraagd bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Het fonds raadde aan om eerst een haalbaarheidsstudie te doen; is zo’n platform wel de oplossing en zo ja: in welke vorm? Met steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek ging de Stichting Verhalende Journalistiek vervolgens op zoek naar kansen en mogelijkheden van verhalende journalistieke podcasts in Nederland.

Al gauw besloten we, na overleg met het Stimuleringsfonds, om het project te wijzigen van een onderzoek naar een praktijkverkenning. In plaats van uitzoeken waar het mis gaat of wat anders kan in Nederland, besloten we zelf een podcasthit te gaan maken, en daarvan te leren. En omdat de praktijk nu eenmaal weerbarstiger is dan papier, zitten we daar nog middenin. Eigenlijk kunnen we van dat alleen nog maar een stand van zaken geven, en een voorzet geven van de volgende stappen. Dit stuk is dan geen afronding van het project maar een tussenstand, plus een verslag van de verkenning waar het project mee begon.

Het rapport dat Eef Grob schreef over het nog lopende onderzoek, lees je hier.