Terugblik De Avonden (nu: De Meester vertelt) | Denise Retera & Michel Maas
Voor de laatste editie van De Avonden dit jaar ontvingen we Meestervertellers Denise Retera (NRC) en Michel Maas (de Volkskrant).
Voor de laatste editie van De Avonden dit jaar ontvingen we Meestervertellers Denise Retera (NRC) en Michel Maas (de Volkskrant) afgelopen vrijdag in het Torpedo Theater. Beide journalisten schreven een verhaal over een markant hoofdpersoon: zij over een docent die gratis lesgeeft onder een trap, hij over een sportschooljongen.
Denise nam het eerste deel van de avond voor haar rekening. Ze vertelde allereerst hoe ze bij het verhaal Al 27 jaar geen salaris, maar deze docent gaat door onder de trap én de hoofdpersoon terechtkwam. Vervolgens ging ze dieper in op de vraag hoe je je als journalist verhoudt tot je hoofdpersoon. Wat is daar de beste manier voor? Als die er al is?
Om nog dieper op die relatie in te gaan, vertelde ze over het boek The Journalist and The Murderer van Janet Malcom. Vervolgens besprak ze verschillende citaten uit dat boek en legde ze deze voor aan het publiek.
-
- “Every journalist who is not too stupid or too full of himself to notice what’s going on knows that what he does is morally indefensible.”
-
- “Journalists who swallow the subject’s account whole and publish it are not journalists but publicists.”
Het tweede deel van de avond vertelde Michel over de bijzondere band met zijn hoofdpersoon, dat in het geval van zijn verhaal Alle dagen in de sportschool: ‘Ik beschouw mijn eigen lichaam als een kunstwerk’ zijn eigen zoon was. Michel legde uit hoe hij steeds meer in de rol van een journalist zijn zoon probeerde te begrijpen, en zijn gedachten en rol als vader hiervoor juist moest uitschakelen.
Ook ging Michel in op de manier waarop hij zijn verhalende producties maakt. Hoe hij aan de hand van scènes en kleine zinnetjes een verhaal voor zich ziet en vervolgens ook wil opbouwen. Uitgebreid ging hij in op het belang van het concept van Show, don’t tell: niet uitleggen, maar tonen.
Daarbij haalde hij een beroemd citaat van Hemingway aan: “Als een schrijver goed weet waar hij over schrijft, kan hij dingen weglaten, en de lezer zal dan, als de schrijver waarachtig genoeg schrijft, die dingen even goed kunnen aanvoelen als wanneer de schrijver het allemaal had uitgelegd.”