Een terugblik op Meestervertellers 2021

Samen met De Brakke Grond en deBuren organiseerde Stichting Verhalende Journalistiek op 23 maart 2022 een inspirerende avond met de 10 Meestervertellers van 2021. Makers van verrassende en meeslepende verhalen kwamen vertellen over hun maakproces en werden in het zonnetje gezet door onze fantastische moderator Tim Wagemakers.

Rondom vijf thema’s en zorgvuldig door de redactie geselecteerde vragen, werden de makers van de mooiste verhalende journalistieke producties van 2021 op het podium uitgenodigd.

Hoe kies je bijvoorbeeld een hoofdpersoon? Daarover vertelden Emmie Kollau (eindredacteur van de podcast Buiten de Muren) samen met Eefje Blankevoort (Shadow Game – de fotoverhalen) en Annabel Verbeke (Four Seasons in A Day). Voor Eefje Blankevoort, die samenwerkte met fotografe Cigdem Yuksel, was het belangrijk een nieuw narratief te brengen over jongeren die op de vlucht slaan, dus gingen ze op zoek naar jongvolwassenen die in Nederland een nieuw leven moesten opbouwen. ‘Zij hadden al iets meer afstand van hun tocht, waren al iets langer in Nederland en konden daardoor wat meer reflecteren op wat ze nu eigenlijk hebben meegemaakt, wie ze zijn en wie ze willen worden.’

Een andere vraag was: in hoeverre regisseer je een productie, en wat is daarbij toegestaan? Volgens Annegriet Wietsma, maker van de podcast De Deventer Mediazaak en regisseur van documentaires, is een scenario ontzettend belangrijk om te beginnen. ‘Het is om je gedachten te scherpen en je te focussen, zodat je alles wat je filmt kan spiegelen aan die premisse.’

Ook ging Tim met Salvador Gieling (Lessons For Luca), Annegriet Wietsma, Emmie Kollau, Raf Njotea en Lander Kennis (Ouder) in op het thema ‘ongemakkelijke vragen stellen’, een vaak onvermijdelijk onderdeel van het journalistieke proces. Zo maakten Raf Njotea en Lander Kennis een podcast over over het in mysterie gehulde migratieverhaal van de vader van Raf. ‘Het was soms wel ongemakkelijk om mijn vader dingen te vragen,’ erkende Raf. ‘Maar de opnameapparatuur schepte een kader om over zijn leven te praten.’

Daarna werd Stijn Tormans (Alleen op een eiland in de Maas) het podium op geroepen, om samen met Tim en Raf en Lander te praten over een breder vraagstuk: wat is verhalende journalistiek eigenlijk? Waarom zijn hun producties journalistiek? En waarom verhalend? Stijn, die voor zijn stuk dagenlang alleen op een eiland in de Maas had verbleven, vond die relevantie deels in het thema ‘alleen zijn’: ‘Toen ik daar al zes of zeven dagen zat, zag ik ineens twee mensen van Rijkswaterstaat. Een plek vinden om alleen te zijn, lukt dus zelfs niet in het midden van de Maas.’

Ten slotte gingen we met Ardi Vleugels (MH17-Tapes) en Maaike Borst (In de ziel geraakt) dieper in op de vraag: hoe ga je als maker om met een verhaal dat al bekend is? En hoe vind je hiervoor een nieuwe vorm die de lezer/kijker/luisteraar blijft boeien? Een voorbeeld daarvan was de interactive MH17-Tapes van Nieuwsuur & NOS op 3. De filosofie achter interactives is dat er een gelaagdheid aan informatie in zit,’ zei Ardi. ‘Mensen kunnen ervoor kiezen zich te verdiepen, of om door te klikken.’

Wat was het heerlijk om ons bijna twee uur lang onder te dompelen in de verhalende journalistiek en alles wat daarbij komt kijken. Ook bij de borrel na afloop in het café van de Brakke Grond was er nog genoeg om over na te praten. Bij deze willen we de Meestervertellers van 2021 nog eens hartelijk feliciteren met hun titel, en het publiek bedanken voor hun komst! En natuurlijk ook heel hartelijk dank aan de redactie van Meestervertellers voor jullie harde werk.

Alle producties nog eens rustig terugkijken? Dat kan hier. Wil je ook geïnspireerd worden door verhalende journalistiek en jouw narratieve skills verbeteren? Kom dan naar onze True Stories conferentie op 1 juni 2022 in Beeld en Geluid Den Haag. Tickets zijn nu verkrijgbaar via onze website.

Foto’s: Renate Beense