Op 1 juni is het zover: dan vindt in Beeld en Geluid Den Haag True Stories 2022 plaats! Tijdens de inspirerende sessies van het dagvullende programma kan het publiek zich volledig onderdompelen in de verhalende journalistiek. Hoe komt het programma tot stand en wat kun je verwachten van de conferentie?

‘Bij het samenstellen van het programma gaan we er allereerst vanuit dat de conferentie echt voor journalisten bedoeld is, dus dat het vooral over het maakproces moet gaan,’ vertelt Evelien Kunst, directeur van Stichting Verhalende Journalistiek. ‘Stichting Verhalende Journalistiek is ooit opgericht voor vooral schrijvende journalisten, maar door de jaren heen is het medialandschap en dus ook de bezoeker van de conferentie wel veranderd: er zijn bijvoorbeeld steeds meer samenwerkingen tussen makers, maar ook podcasts en meer multimediale verhalen zorgen voor steeds meer bijzondere producties. Dat is nu ook een echt onderdeel van de conferentie: we willen een sessie die over het schrijfproces gaat, maar ook podcasts, fotografie en graphic journalism komen aan bod.’

Tijdens de conferentie worden verschillende thema’s op het gebied van verhalend werken uitgelicht. ‘Dit jaar zal er bijvoorbeeld een sessie zijn over hoe je je als maker verhoudt tot je hoofdpersoon,’ legt Kunst uit. ‘Daar zitten ethische grenzen aan, maar ook persoonlijke vraagstukken. Rondom dit thema zullen we daarom een interessant panelgesprek organiseren met onder andere Joris Postema, maker van Stop Filming Us. Die film gaat over de vraag of hij de juiste persoon was om een verhaal over Congolezen te vertellen. Bij hem aan tafel zit ook het collectief On Our Radar, een internationaal collectief dat samenwerkt met lokale journalisten en Marjolein van de Water, chef Buitenland bij De Volkskrant, die in haar afscheidsstuk als correspondent Latijns-Amerika op een persoonlijke manier reflecteerde op het vak.’

Schrijfster Annejet van der Zijl in gesprek met moderator Bahram Sadeghi tijdens True Stories Online in 2021. Foto: Renate Beense.

Panel met jonge podcastmakers
Naast inhoudelijke gesprekken staat ook een sessie vol praktische tips het publiek te wachten, van Volkskrant-verslaggever Rik Kuiper, die eerder met Henk Blanken samen de Verhalengarage runde. Kunst: ‘Hij gaat een bestaand journalistiek verhaal ontleden om te kijken hoe dat misschien nog verhalender had gekund. We hopen dat de deelnemers daardoor zelf tot nieuwe inzichten komen over hoe ze wat Rik benoemt ook kunnen toepassen in hun eigen werk.’

Een andere inspirerende sessie die op het programma staat voor 1 juni is die van Chris de Stoop. Het werk van de Belgische journalist werd vorig jaar bekroond met een oeuvreprijs door de VVOJ. ‘De Stoop is een heel productieve journalist: in de afgelopen drie jaar alleen al schreef hij drie boeken,’ zegt Kunst. ‘Hem gaan we interviewen over zijn werkwijze: waar haalt hij zijn ideeën vandaan? En hoe structureer je een boek op zo’n manier dat de lezer niet afhaakt?’

Jonge podcastmakers kunnen hun hart ophalen bij een panelgesprek over waar je tegenaan loopt als je je eerste podcast gaat maken. ‘Daarvoor praten we onder andere met Raf Njotea en Lander Kennis. Raf heeft een achtergrond in scenarioschrijven voor televisie en Lander als eindredacteur, samen maakten zij hun eerste podcast Ouder (VRT Radio 1) over de vader van Raf, die uit Nigeria naar België kwam. Daarnaast zit ook Maarten van Gestel aan tafel, onderzoeksjournalist bij Trouw die het afgelopen jaar werkte aan zijn podcast De Schrik van Roden. Hij schreef openhartig over het feit dat hij een probleem had met zijn stem, maar kan ook vertellen over de voordelen die zijn schrijvende achtergrond hem opleverden tijdens het maakproces. Ook Mina Etemad is aanwezig, die een achtergrond heeft als schrijver en filmmaker, en vorig jaar de audiodocumentaire Volwassenen lachen niet (DOCS) maakte.’

Scenarioschrijver Willem Bosch met moderator Bahram Sadeghi tijdens de True Stories Online conferentie in 2021. Foto: Renate Beense.

Verhalende journalistiek verslinden
Journalisten die meer willen weten over het vertellen van verhalen over complexe thema’s als klimaatverandering, kunnen terecht bij de sessie met onafhankelijk journalist en visueel storyteller Uwe H. Martin. ‘Veel journalisten worstelen een beetje met die vraag, Uwe Martin heeft het antwoord gevonden in slow journalism. Via constructieve journalistiek toont hij een project waar hij mee bezig is: het opzetten van een community in de woestijn van Californië, waarmee ze willen laten zie hoe mensen in de toekomst leven.’

De True Stories conferentie komt tot stand dankzij een programmacommissie, die op de achtergrond hard werkt om alle sessies rond te krijgen. Dit jaar bestaat de commissie uit Inge Oosterhoff (freelance journalist die nu een Master Literary Reportage aan New York University volgt), Ties Gijzel (onderzoeksjournalist bij Follow The Money en oprichter van Are We Europe), Eva Hilhorst (grafisch journalist en hoofdredacteur van Drawing The Times), Paulien Bakker (een van de oprichters van Stichting Verhalende Journalistiek en verhalendokter) en Stephanie Bakker (multimedia storyteller en mentor bij de Meestervertellers Academie van Stichting Verhalende Journalistiek). ‘Dat zijn mensen die verhalende journalistiek verslinden en mooie voorbeelden kunnen inbrengen,’ vertelt Kunst. ‘Iedereen brengt producties in die anderen gezien moeten hebben, of makers die we echt moeten spreken. Vervolgens kijken we per sessie wat we specifiek zouden willen leren, zodat het goed aansluit met wat mensen uit de conferentie willen halen.’

Het programma is nog niet helemaal rond: uiteindelijk zullen er zo’n acht sessies gedurende de dag zijn. Tussendoor kan het publiek ook genoeg ruimte verwachten om elkaar te spreken en te netwerken. Evelien Kunst: ‘We hopen dat mensen na de conferentie door inspiratie en praktische tips ook zin om zelf weer aan de slag te gaan met verhalen. En daarnaast is het, na twee jaren in lockdown, natuurlijk een fantastische gelegenheid je collega’s weer te spreken!’

Enthousiast? Koop hier je kaartje voor de conferentie op woensdag 1 juni 2022 in Beeld en Geluid Den Haag.