Pitch je eigen verhaal tijdens True Stories

De Pitch

2 juni 2021

Een pitch is hét middel om opdrachtgevers, fondsen of potentiële samenwerkingspartners te overtuigen van het belang van jouw project. Zit je al een tijdje te broeden op een prachtig verhaal, waarvan je denkt dat dit goed tot zijn recht zou komen in een verhalende productie? En zou je graag van experts willen horen wat je nog aan jouw pitch kunt verbeteren, of ben je op zoek naar iemand om samen je verhaal mee te realiseren? Geef je dan uiterlijk 21 mei op voor De Pitch van True Stories tijdens de conferentie op 2 juni.

Wat haal jij eruit?

In ieder geval feedback van een panel van ervaren makers uit verschillende disciplines waardoor je idee sterker wordt. En – als je op zoek bent – mogelijk een samenwerkingspartner. Stichting Verhalende Journalistiek speelt dit jaar namelijk voor matchmaker, want samenwerking tussen journalisten wordt steeds belangrijker. Ben je bijvoorbeeld een schrijver, maar heb je een beeldmaker nodig om een verhalende multimediale productie neer te zetten? Of ben je als fotograaf juist op zoek naar een schrijvend journalist? Tijdens de pitch vertel je je verhaalidee aan een panel van experts en het publiek dat aanwezig is via de livestream. Misschien zit die ene perfecte samenwerkingspartner wel in het publiek van True Stories. Wij zorgen ervoor dat potentiële partners kunnen reageren op jouw pitch en dat jullie na afloop aan elkaar worden voorgesteld.

Feedback van een panel van experts

Na de pitch krijg je in ieder geval feedback van een panel van ervaren makers uit verschillende discplines, waardoor je idee sterker wordt. Marcella van der Kruk (Atlas Contact), Freek Schravesande (NRC Handelsblad) en Eefje Blankevoort (Prospektor) zitten na de pitch klaar om jouw idee van feedback te voorzien.

Marcella van der Kruk (1986) studeerde Culturele Antropologie en Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ze zit in de jury van de Aad Struijs Persprijs voor beste reisjournalistiek en werkt sinds 2015 als redacteur bij Uitgeverij Atlas Contact, waar ze per 1 juli a.s. uitgever non-fictie wordt.
Freek Schravesande (1982) is verslaggever bij NRC Handelsblad. Hij schrijft verhalende reportages over het Nederland dat we denken te kennen – maar toch niet.
Eefje Blankevoort is een van de oprichters van journalistiek productiebureau Prospektor. Ze is een journalistieke duizendpoot; ze schrijft artikelen en boeken, maakt interactieve projecten, tentoonstellingen en documentaire films. Daarnaast begeleidt ze als creatief producent andere makers bij het maken van projecten, op het vlak van fotografie, podcast, tot (interactieve) film documentaire en tentoonstellingen.

Hoe bereid je een goede pitch voor?

Of je nu journalistiek schrijver, fotograaf of podcastmaker bent, als je jouw verhaal gepubliceerd wilt krijgen, moet je dit goed kunnen pitchen. Deze drie experts kunnen je dit haarfijn kunnen uitleggen. Maak gebruik van hun tips en bekijk de True Stories Masterclasses.

Allereerst: bedenk een goede hoofdvraag! “Vreemd genoeg ontbreekt dat vaak in een pitch,” ziet radio- en podcastmaker Jair Stein, die gespecialiseerd is in verhalende audiojournalistiek. “Zonder vragen die in de lucht hangen, heeft een verhaal geen spanning. En daarom is het ontzettend belangrijk om je al heel vroeg bewust te zijn van de vraag: wat is nou het belangrijkste punt waar ik achter wil komen?” Alle tips van Jair horen? In deze video neemt hij je mee van podcastidee tot pitch.
Stel jezelf de vraag: waarom wil JIJ dit verhaal maken? “Niks is voor een redacteur aantrekkelijker dan een schrijver die maar niet uitgepraat raakt over zijn eigen onderwerp en er grenzeloos nieuwsgierig naar is,” zegt acquirerend redacteur Marcella van der Kruk van Uitgeverij Atlas Contact. In deze video vertelt ze je uitgebreid over alle relevante vragen die je jezelf voorafgaand aan een pitch moet stellen.
Ook is het belangrijk dat je je tijd efficiënt gebruikt als je mondeling pitcht. Evelien Kunst, programmamaker en coördinator van Stichting Verhalende Journalistiek zegt: “Je moet zorgen dat je die twee minuten goed opbouwt. Begin met een opmerkelijk weetje waarmee je het publiek meteen wakker schudt. Daarna ga je naar de context, het grotere thema. Pas dan kom je eigenlijk met het verhaalidee, waarom het relevant is en voor wie.” Bekijk hier de volledige masterclass met alle tips van Evelien Kunst.