True Stories Conferentie

 1 juni 2022

Laat je inspireren door de mooiste ware verhalen

Save the date: 1 juni 2022

Op 1 juni 2022 keert de True Stories Conferentie terug, dit keer mét publiek in Beeld en Geluid Den Haag!

Bekende sprekers van binnen- en buitenland komen naar Den Haag om hun tips en tricks te delen. In een dagvullend programma met verschillende sessies zul je op meerdere manieren leren hoe je je jouw verhalende journalistieke skills verbetert. Zo gaan we het o.a. hebben over hoe we een droog nieuwsverhaal omzetten tot een boeiend narratief, en hoe je je als beginnend podcastmaker kan onderscheiden. Scroll naar beneden voor een overzicht van de sprekers, en koop via de button hieronder je toegangskaart voor de conferentie:

Moderator

Bahram Sadeghi (1967, Iran) is de moderator van de conferentie True Stories 2022. Hij neemt plaats in het gloednieuwe mediamuseum Beeld en Geluid Den Haag.

Met een achtergrond bij de televisie, heeft Sadeghi zich in de afgelopen jaren vooral toegelegd op het schrijven van reportages en het modereren/organiseren van debatten. Zijn reportage “hoe ik in een laadruim naar Engeland belandde” werd in 2016 door de Stichting Verhalende Journalistiek uitgeroepen tot het beste verhaal uit de kranten.

Sprekers

foto: Michiel Hendryckx 

Chris de Stoop

Interview gemodereerd door Paulien Bakker (nederlandstalig)

De Belgische journalist Chris De Stoop werd vorig jaar bekroond met een oeuvreprijs door de VVOJ. In 2019 verscheen van zijn pen Wanneer het water breekt (over Vietnamese bootvluchtelingen), in 2020 Het boek Daniel (over een eenzame man die zondebok wordt en vermoord wordt) en onlangs verscheen Hemelrijk (over een corona-uitbraak in een zorgcentrum). In zijn keynote vertelt Chris over zijn werkwijze.

     

     

    Biografie Chris de Stoop

    Chris de Stoop is auteur van fictie en non-fictie. Werk van hem werd in een tiental landen vertaald en werd bekroond met literaire en journalistieke prijzen. Hij werd in 1958 geboren op een boerderij in de Wase polder en studeerde vanaf 1976 Germaanse filologie en Communicatiewetenschappen aan de universiteit in Leuven. Na zijn studies ging hij in 1982 als reporter aan de slag bij het weekblad Knack.

    Lees meer

    Als auteur debuteerde hij in 1992 met de geruchtmakende bestseller Ze zijn zo lief, meneer, over een internationale bende vrouwenhandelaars. Het boek werd door de BBC tot een documentaire film verwerkt en had verreikende gevolgen in diverse landen: parlementaire onderzoekscommissies werden opgericht, criminele netwerken ontmanteld, nieuwe wetten gestemd. In 1993 getuigde hij hierover op de begrafenis van koning Boudewijn.

    In 1996 kwam De Stoop met zijn volgende spraakmakende boek, Haal de was maar binnen, dat ook groot tumult in binnen- en buitenland verwekte. Het is het relaas van zijn verblijf van meer dan een jaar in het milieu van de illegalen in Europa. Het werd vertaald door gerenommeerde Europese uitgeverijen zoals Fisher Verlag in Duitsland en Actes Sud in Frankrijk.

    Daarna volgden Ik ben makelaar in hasj, een misdaadverhaal in het drugsmilieu in Antwerpen, en De Bres, een belijdenisverhaal over de teloorgang van zijn geboortestreek en vooral van het polderdorp Doel door de havenuitbreiding. Voor Zij kwamen uit het Oosten, een vertelling over een Albanese sekswerker, ontving Chris de Stoop de Gouden Uil Prijs van de Lezer. Uit het juryverslag: ‘Als volleerd romanschrijver zet hij de geaccepteerde waarheden op hun kop. Dit boek is een prachtige, meeslepende en zorgvuldig gecomponeerde vertelling.’

    In 2005 schrijft Chris de Stoop de roman De vuurwerkmeester, een rijk geschakeerde familiegeschiedenis van zeven generaties vuurwerkmakers. In 2007 werd zijn boek Het complot van België, dat vooral over zijn ervaringen tijdens de genocide in Rwanda gaat, genomineerd voor de Ako Literatuurprijs in Nederland. Zijn boek Vrede zij met u, zuster (2010), het verhaal van de eerste westerse zelfmoordterroriste en van de jihadisten naar Syrië en Irak, werd met veel lof onthaald in België en Nederland. In 2012 publiceerde hij Moedermoord, een vertelling over een familiedrama.

    Zijn boek Dit is mijn hof (2015), over de neergang van de boeren en de spanning tussen het oude boerenland en de ‘nieuwe natuur’, werd een bestseller. Het werd tot Boek van de Maand verkozen in Nederland (DWDD) en ontving de Vlaamse Boekhandelsprijs. Inmiddels is het ook in Duitsland en Frankrijk verschenen. De Franse vertaling Ceci est ma ferme werd bekroond met de Prix du Livre du Réel voor het beste verhalende non-fictieboek.

    Chris de Stoop werkte meer dan 30 jaar voor het tijdschrift Knack, meestal deeltijds, en schreef ruim duizend artikelen, vooral over sociale problemen in binnen- en buitenland. In 2016 nam hij afscheid van de journalistiek met het boek Ex-reporter.

    In 2018 verscheen Wanneer het water breekt, een universeel, aangrijpend verhaal over bootvluchtelingen, dat inzoomt op één boot, één groep, één familie. Het verhaal van een visser en zijn dochter, die hun vaderland Vietnam ontvluchtten. Maar ook het verhaal van de tientallen reisgenoten die langdurig ronddobberden op zee.  Een verhaal over de diepe breuk die migratie is.

    Erg positief ontvangen werd Het boek Daniel in september 2020. Het is verhalende non-fictie over Chris de Stoops oom Daniel, een bejaarde boer die vermoord werd door een jeugdbende, en van het proces tegen de jonge daders. Het boek wordt verfilmd. In 2021 werd het genomineerd op de shortlist van de Boekenbon Literatuurprijs.

    In 2021 ontving Chris De Stoop in Amsterdam ook de Oeuvreprijs voor onderzoeksjournalistiek. Met zijn oeuvre van veertien boeken heeft hij volgens de jury ‘het publiek geschokt, wetten veranderd, parlementaire agenda’s bepaald en een vorst tot tranen toe bewogen. En belangrijker: ze hebben de mensen die vermalen worden door de powers that be hun eigen verhaal, hun eigen waardigheid en hun eigen rechten teruggegeven.’

    Zijn nieuwste non-fictieboek Hemelrijk verscheen op 3 februari 2022. Het is het aangrijpende verhaal van een zorgcentrum in de Kempen, dat na een sinterklaasbezoek catastrofaal door coronabesmettingen wordt getroffen. Chris de Stoop, zelf jarenlang mantelzorger, met ook een coronadode onder zijn naasten, brengt een ingetogen reconstructie van het drama, vermengd met zijn eigen familie-ervaringen.

    foto: Ilja Keizer

    Paulien Bakker

    Moderator van de interviewsessie met Chris de Stoop.

    Paulien Bakker is oud-directeur van de Stichting Verhalende Journalistiek en auteur van twee literaire non-fictieboeken (‘Een romantisch volk’ en ‘Wat volgt op een vergissing’). Ze studeerde journalistiek en psychologie en werkte veel als verhalend journalist in Irak en Rwanda. Als story doctor helpt ze fotografen en journalisten in één-op-één sessies om het emotionele hart van hun verhaal te vinden.

       

       

      Uwe H. Martin

      Keynote (Engelstalig)

      Hoe vertel je als journalist verhalen over complexe thema’s als klimaatverandering? De onafhankelijke journalist en visueel storyteller Uwe H. Martin heeft daar een antwoord op gevonden in de vorm van Slow Journalism, een constructieve vertelwijze waarin ruimte is voor het bieden van hoop. In zijn presentatie zal Uwe H. Martin vertellen over deze werkwijze en hoe het gebruikt kan worden in verslaggeving over de klimaatcrisis. Hiermee wil hij journalisten en documentairemakers aanmoedigen om op een diepgravende en oplossingsgerichte manier te vertellen over urgente eco-sociologische problemen.

      Biografie Uwe H. Martin

      De onafhankelijke journalist Uwe H. Martin is een multidisciplinair maker die fotografie combineert met audiovisueel en geschreven werk. Zijn focus ligt op de impact van menselijke activiteit op het klimaat. Hij studeerde fotojournalistiek in het Duitse Hanover en aan de Amerikaanse Missouri School of Journalism, en is behalve maker momenteel ook docent fotografie en storytelling aan verschillende universiteiten in Europa. 

      Lees meer

      Uwe H. Martin maakt al ruim vijftien jaar journalistiek werk en kunstproducties over klimaatverandering, van ‘traditionele’ artikelen en webdocumentaires tot installaties in kunstmusea. Centraal in zijn werk is het concept Slow Journalism, een journalistieke subcultuur die zich afzet tegen de gehaastheid van reguliere nieuwsmedia en een alternatief biedt in de vorm van uitgebreide nieuwsverhalen en diepgaande onderzoeksjournalistiek.

      Annegriet Wietsma

      Masterclass (Nederlandstalig)

      Annegriet Wietsma is een gelauwerd documentairemaker, podcastmaker en schrijver, en is uitgeroepen tot Meesterverteller 2021 vanwege haar podcastserie De Deventer Mediazaak. In haar werk maakt ze veelvuldig gebruik van oral history interviewtechnieken, waar ze ook workshops over geeft. Tijdens haar masterclass neemt ze je aan de hand van vijf verschillende onderwerpen mee in haar podcast maakproces.

      Biografie Annegriet Wietsma

      Annegriet Wietsma maakt documentaires voor filmhuizen en televisie en schrijft boeken met sociaal-maatschappelijke en historische thema’s. Zij is een van de initiatiefnemers van het project Oorlogsliefdekind, en maakte een documentair drieluik met incidenten uit de Nederlandse koloniale periode in het voormalige Nieuw Guinea: De Ajam-affaire, De Obano-Opstand en Tropische Liefde.

      Lees meer

      Annegriet Wietsma maakte ook onder meer de documentaires Just People, over groepsgedrag en individuele verantwoordelijkheid gezien in het licht van de Holocaust, en Sozdar, zij die haar belofte nakomt over een van de vrouwelijke leiders van de Koerdische guerrillabeweging PKK (Top-10 publieksfavorieten IDFA en een van de hoogst gewaardeerde televisie-uitzendingen VPRO 2010).

      Els van Driel

      Keynote (Engelstalig)

      Els van Driel is freelance journalist en documentairemaker. Samen met Eefje Blankevoort heeft ze meerdere transmedia documentaireprojecten geregisseerd over ons (Europese) asielbeleid, zoals De Asielzoekmachine en De Deal. Hun laatste grote project, Shadow Game, is een (almaar uitdijend) transmedia project over tieners op de vlucht door Europa op zoek naar bescherming. Het bestaat uit een documentaire, follow up shortdocs, een fototentoonstelling, onderzoeksjournalistiek, EP (muziek), een adventure game en een impactcampagne. In deze sessie zal Els vertellen over hoe ze de het narratief hebben gemaakt vanuit het perspectief van de jongeren in samenwerking met hen en hoe nam het verhaal verschillende vormen aan. Hoe houd je regie in zo’n project waar ook een campagne aan vast zit? Hoe verhoud je je als maker tot je onderwerp en wanneer is het verhaal klaar?

      Biografie Els van Driel

      Els van Driel studeerde sociaal-culturele theologie en begon haar journalistieke loopbaan bij IKON televisie. Daar was ze o.a. initiatiefnemer van de jeugddocumentaireserie Mensjesrechten. Ze heeft een flinke rij (jeugd)documentaires op haar naam staan en zij won hiervoor diverse belangrijke prijzen wereldwijd, zoals een Rockie award en de Prix Jeunesse. In 2021 won ze samen met Eefje Blankevoort een Gouden Kalf voor hun documentaire Shadow Game. Ook werkte zij samen met Europese journalisten aan een reportage over de gewelddadige en illegale pushbacks in Kroatië. Deze reportage, het Schaduwleger van Europa, is onlangs genomineerd voor de Tegel. Els wil met haar films mensen wakker schudden, ontroeren en empathie creëren met werelden ver weg en dichtbij.

       

      Opoka Christopher p’Arop

      Interview met Els van Driel (Engelstalig)

      Opoka Christopher p’Arop is een  journalist uit Zuid-Soedan die in 2016 in Nederland arriveerde via het Shelter City programma van Justice & Peace Nederland. Opoka vroeg asiel aan en inmiddels woont hij hier met zijn vrouw en twee kinderen. Opoka wil zich blijven inzetten als journalist. Zijn passie ligt bij data- en verhalende journalistiek. Momenteel neemt Opoka deel aan Journalistic Voices Diversified, een mentorprogramma van Evens Foundation in samenwerking met Are We Europe en Stichting Verhalende Journalistiek. Opoka zal Els van Driel interviewen over haar interactieve transmedia project Shadowgame, aan de hand van vragen die hij samen met de drie andere deelnemers van Journalistic Voices Diversified heeft voorbereid.

      Over Journalistic Voices Diversified

      Journalistic Voices Diversified is een pilot van Evens Foundation, Are We Europe en Stichting Verhalende Journalistiek voor journalisten die vanwege veiligheidsgevaar niet terug kunnen naar hun land van herkomst, en in België in ballingschap zijn. Deze journalisten komen Europa vaak binnen met een scala aan vaardigheden, maar ze ervaren barrières om verder aan de slag te gaan binnen hun vakgebied. Dit programma streeft ernaar een omgeving te creëren die deelnemers de mogelijkheid biedt om hun carrière in Europa voort te zetten door middel van een tijdelijke stageplaatsing en mentoring. Hierbij ligt een specifieke focus op narratieve praktijken en immersive storytelling.

      Chris Walter

      Sessie machtsverhoudingen (Engelstalig)
      Chris Walter is onderdeel van het kernteam van On Our Radar, een organisatie die al meer dan tien jaar samenwerkt met gemarginaliseerde groepen wereldwijd met als doel dat zij hun verhaal op hun eigen wijze en met hun eigen woorden kunnen vertellen. On Our Radar bestaat uit een interdisciplinair team van journalisten, digitale experts en veldwerkers, dat in samenwerking met lokale gemeenschappen vernieuwende, prijswinnende mediaverhalen maakt. Chris sluit aan bij de sessie over machtsverhoudingen tussen makers en personages.
      Biografie Chris Walter

      Chris Walter studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Sheffield. Daarna werkte hij als creatief producent voor onder meer de media organisatieVice en Highsnobiety. In 2019 ging hij aan de slag bij OnOur Radar, dat zich al tien jaar inzet voor samenwerking tussen geïsoleerde groepen en invloedrijke gemeenschappen.

      Lees meer over On Our Radar

      On Our Radar is een prijswinnend productiehuis dat ruimte maakt voor verhalen die nog te weinig zijn verteld. De organisatie maakt films, webdocumentaires en multimediale digitiale producties die zich onderscheiden door hun rauwheid en intimiteit. Kenmerkend voor On Our Radar, is dat de makers een participerende benadering hebben bij het vertellen van een verhaal, waarbij ze hun personages betrekken bij het maken van een verhaal en hun agency hierin ondersteunen.

      foto: Duncan de Fey

      Marjolein van de Water

      Sessie machtsverhoudingen (Engelstalig)
      Chef buitenland van de Volkskrant Marjolein van de Water (1979) studeerde in 2004 af als antropoloog aan de Radboud Universiteit, en werkte in de jaren daarna voor NGO’s in Mexico en Nederland. In 2011 maakte ze de overstap naar de journalistiek. Na een jaar op de buitenlandredactie van de Volkskrant te hebben gewerkt, verhuisde ze in het voorjaar van 2012 naar Rio de Janeiro en ging daar aan het werk als Latijns-Amerika correspondent voor de Volkskrant. 
      Biografie Marjolein van de Water

      In de acht jaar dat Marjolein van de Water als correspondent Latijns-Amerika aan de slag was, deed zij onder meer verslag van de ineenstorting van Venezuela, de slepende drugsoorlog in Mexico, de opkomst van Jair Bolsonaro in Brazilië, en het vredesproces in Colombia. Inmiddels is ze terug in Nederland, en werkt ze als chef van de buitenlandredactie van de Volkskrant.

      Lees meer

      Marjolein van de Water nam in 2020 afscheid van haar geliefde Latijns-Amerika. In haar slotverhaal voor de krant benoemt ze hoe complex de relatie is tussen een correspondent en zijn of haar werkgebied. ‘Om bevlogen over een regio te kunnen schrijven, moet je je er volledig in onderdompelen. Tegelijkertijd is het zaak een zo objectief mogelijke blik te behouden en de wereld om je heen te beschouwen als een onuitputtelijke bron van personages en verhaalwendingen. Je moet een buitenstaander blijven.’ Tijdens de sessie over machtsverhoudingen gaat zij hier verder op in , aan de hand van persoonlijke ervaringen. (Lees haar volledige slotverhaal hier).

      Joris Postema

      Sessie machtsverhoudingen (Engelstalig)

      Joris Postema is journalist en documentairemaker. In maart 2020 won zijn film Stop Filming Us de Movies that Matter Award op het gelijknamige festival. Stop Filming Us speelt in Noordoost Congo en onderzoekt westerse beeldvorming en de achterliggende machtsongelijkheid. In 2022 verscheen de documentaire Tussen Vis en Staal over het maatschappelijke belang van de armste professionele voetbalclub van Nederland: Telstar uit IJmuiden. In een sessie over de machtsverhoudingen tussen makers en personages, gaat Postema samen met andere journalisten in op zijn ervaringen hiermee.

      Biografie Joris Postema

      Joris Postema debuteerde in 2013 als documentairemaker met FC Rwanda (IDFA, 2013), een film over verzoening door middel van voetbal. Andere films die hij maakte zijn De Erfenis (IDFA 2016) over Daan van der Elsken, zoon van fotograaf Ed van der Elsken – die postuum de strijd aangaat met zijn vader. In 2019 verscheen Vrienten & Vrienten in: Basmannen, een ode aan het generatieconflict via een ode aan de basgitaar.

      Lees meer

      Joris Postema studeerde in 1996 af in de Institutionele Economie aan de Universiteit van Amsterdam met een scriptie over de ethische noodzakelijkheid van het basisinkomen. Na zijn studie werkte hij voor diverse sport televisiezenders en producenten. Hij maakte slowmotions en samenvattingen voor de NOS en Filmnet en regisseerde studio uitzendingen en voetbalwedstrijden in de ere- en eerste divisie voor ondermeer RTL, Eyeworks en Fox Sports.

      Stephanie Bakker

      Moderator van de panelsessie over machtsverhoudingen (Engelstalig)

      Stephanie Bakker is verhalend journalist en multimedia storyteller. Als freelancer schrijft ze al vijftien jaar voor  voor toonaangevende Nederlandse en buitenlandse kranten, tijdschriften en websites. Stephanie heeft interesse in maatschappelijke vraagstukken, internationale ontwikkeling en gelooft in de kracht van het persoonlijke verhaal. Samen met fotograaf Yvonne Brandwijk won ze een World Press Photo Award for Digital Storytelling voor Future Cities, een multimediaal project over vijf snelgroeiende wereldsteden. In maart 2022 verscheen het boek over dit project. 

       

      Lees meer

      Stephanie Bakker heeft een neus voor hoopvolle verhalen met een toekomstgericht perspectief en werkt samen met fotografen, filmmakers en designers om nieuwe manier verhalen vertellen te ontdekken. Met haar bedrijf Laika Productions helpt ze maatschappelijke organisaties om hun verhaal te vinden, te vertellen en naar buiten te brengen. 

      Raf Njotea en Lander Kennis

      Podcastsessie (Nederlandstalig)

      Raf Njotea en Lander Kennis zijn dit jaar uitgeroepen tot Meestervertellers 2021 voor hun audiodocumentaire Ouder. Raf en Lander hebben allebei een achtergrond in de televisie, maar besloten dit verhaal in de vorm van een podcast te vertellen. Hoe is het om je vanuit een ander vakgebied onder te dompelen in de wereld van de audiojournalistiek, wat zijn de overeenkomsten met schrijven voor tv, en wat de belangrijke verschillen? Deze en andere vragen beantwoorden Raf en Lander tijdens een Q&A met andere podcastmakers.

      Biografie Raf Njotea

      Raf Njotea is scenarist en presentator. Hij schreef o.a. mee aan de Vlaamse tv-reeksen Dertigers, Familie en Panna, een webserie voor jongeren. Via opiniestukken en lezingen mengt Raf zich in het maatschappelijk debat rond thema’s als diversiteit, identiteit en taal. Podcast Ouder gaat over het levensverhaal van Rafs vader Francis. In deze podcast wisten Raf en Lander “een perfecte balans te vinden tussen emotie en feitelijke informatieoverdracht”, aldus de Meestervertellers-redactie. 

      Biografie Lander Kennis

      Lander Kennis werkt als eindredacteur voor tv. Vorig jaar maakte hij de startaflevering van ‘Ik wil een kind’. Daarvoor werkte hij o.a. mee aan ‘Make Belgium Great Again’, ‘Café Corsari’, ‘Jonas & Van Geel’ en won hij samen met de rest van de ploeg een Emmy voor ‘Sorry voor alles’. Lander is gefascineerd door mensen en verhalen, en heeft een bijzonder grote liefde voor kunst en cultuur. Momenteel werkt hij aan een docureeks over wetsdokters.

      Mina Etemad

      Podcastsessie (Nederlandstalig)

      Van journalist en podcastmaker Mina Etemad verscheen vorig jaar de audiodocumentaire Volwassenen lachen niet, over intergenerationeel trauma en de impact van migratie op haar familie. Vanuit haar ervaring met het maken van dit audioverhaal, deelt Mina tips over hoe je je als beginnende podcastmaker op een creatieve manier kan onderscheiden van andere makers in het veld. Ook gaat ze in op de vraag hoe je op een unieke wijze waargebeurde verhalen kan vertellen aan de hand van audiomateriaal.

      Biografie Mina Etemad

      Mina Etemad is presentator van DOCS (2doc), een wekelijkse podcast met verdiepende verhalen over actuele onderwerpen. Ook is zij lid van de commissie audio van het NPO Fonds. In het verleden heeft Mina Etemad als redacteur gewerkt bij de VPRO-programma’s Nooit Meer Slapen en Mondo. Nu maakt ze verhalen over migratie, dierenrechten en kunst en cultuur.

      Lees meer

      Mina Etemad studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en werkte als redacteur voor diverse nieuwsplatforms. Ze is een multimediaal maker, en heeft zowel ervaring met het maken van podcasts als met geschreven en audiovisueel werk. 

      Maarten van Gestel

      Podcastsessie (Nederlandstalig)

      Trouw-journalist Maarten van Gestel werd in 2022 genomineerd voor de Tegel in de categorie ‘pionier’, voor de alternatieve verhalen die hij schreef over de coronacrisis. Vorig jaar maakte hij de overstap van schrijvende naar audiojournalistiek met de zevendelige podcastreeks De Schrik van Roden, over een 102-jarige NSB’er. Tijdens panelsessie vertelt Maarten over de do’s en don’t bij het maken van een eerste podcast.

      Biografie Maarten van Gestel

      Maarten van Gestel (27) is journalist voor Trouw. Als trainee onderzoeksjournalist via het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten schreef hij over economie, covid en het klimaatprobleem. In 2022 werd hij genomineerd voor de Tegel in de categorie ‘pionier.’ Zijn podcast De Schrik van Roden werd ruim 500.000 keer gestreamd.

      Lees meer

      Maarten van Gestel studeerde filosofie aan de Radboud Universiteit in Rotterdam. Na zijn master journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam werkte hij als verslaggever voor de Volkskrant, in 2020 maakte hij de overstap naar Trouw, waar hij schrijft over duurzaamheid en natuur. 

      Marjan Justaert

      Moderatie (Nederlandstalig)

      De Standaard-verslaggever Marjan Justaert startte in 2020 met het vertellen van verhalen via het spannende medium podcast. Ook bij De Standaard, trouwens. Intussen maakte ze met partner in crime Joris Van Damme de achtdelige reeks ‘Buitenbaan’ (over gewone mensen met een buitengewoon verhaal) en de debatpodcast ‘Groot Gelijk’ die nog steeds tweewekelijks een hot topic uitbeent. Marjan Justaert doceert ook een praktijkcollege communicatie en presentatie aan de rechtsfaculteit van de KU Leuven. Ze is ook redactielid voor Meestervertellers. Justaert modereert de podcastsessie die gaat over de do’s en don’t bij het maken van een eerste podcast.

      Biografie Marjan Justaert

      Marjan Justaert (1980) rolde na haar rechtenstudies vrijwel meteen de journalistiek in. Na 7,5 boeiende jaren op de redactie van dagblad De Morgen, als gerechts- en politiek journalist, stapte ze begin 2012 over naar De Standaard. Daar volgde Justaert opnieuw vooral de binnenlandse politiek, met een bijzondere interesse voor Brussel en de veranderende, verkleurende samenleving.

      Lees meer

      Na de aanslagen in Brussel in maart 2016 volgde Justaert ook een jaar lang de onderzoekscommissie en de hele nasleep ervan. In de journalistieke projecten ‘Apartheid’ (over samenleven in haar eigen Vilvoorde) en ‘Bruxelles’ (over vrouwen die Brussel bouwen) zette Justaert mensen centraal. Met de onderzoeksreeks ‘De Onzichtbare Macht’, over advocaten die de wetgevende pen vast houden, won ze samen met collega Christof Vanschoubroek de persprijs van de Orde van Vlaamse Balies.

      foto: Ines Vansteenkiste-Muylle

      Rik Kuiper

      Sessie (Nederlandstalig)

      Volkskrant-verslaggever Rik Kuiper kijkt in zijn vrije tijd onder de motorkap van journalistieke verhalen, hij onderwerpt ze aan een grondige inspectie en spoort rammeltjes op. Samen met schrijver Henk Blanken stond Rik Kuiper aan het roer van “de Verhalengarage.” Deze vorm van verhaal-analyse neemt hij nu mee naar de conferentie, voor een sessie vol praktische tips voor schrijvende journalisten. Dit jaar duikt Rik in een publicatie van Huib de Zeeuw en Kasper van Laarhoven  over uitzettingen naar Soedan, die dit jaar is genomindeerd voor een Tegel.

      Biografie Rik Kuiper

      Rik Kuiper (1977) is verslaggever bij de Volkskrant. Het liefst actief op de marathon, met lange, waargebeurde verhalen die spannend blijven tot het einde, verhalen over mensen met al hun dromen, twijfels en angsten.

      Lees meer

      Verhalen over een Siamese tweeling in Friesland, een bergbeklimmer die sterft op de flanken van Mount Everest of een autoverhuurder die zijn auto’s terughaalt uit Irak. Daarnaast actief op de sprint, bijvoorbeeld in de wekelijkse serie Die ene leerling, waarin docenten vertellen over een leerling door wie ze anders naar hun vak gingen kijken. Rik werd twee keer genomineerd voor De Tegel en driemaal door de Stichting Verhalende Journalistiek uitgeroepen tot ‘Meesterverteller’.

      Biografie Huib de Zeeuw
      Huib de Zeeuw (1984) is freelance onderzoeksjournalist en docent journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij schrijft voornamelijk voor NRC en De Groene Amsterdammer en is gespecialiseerd in het Midden-Oosten, energiepolitiek en migratie. De Zeeuw won samen met drie collega-journalisten de VVOJ-Aanmoedingsprijs 2014 voor de publicatie ‘Herontdekking van de polder’ en is dit jaar met Kasper van Laarhoven genomineerd voor een Tegel voor artikelen over uitzettingen naar Soedan. De Zeeuw studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Ede, Arabische Taal & Cultuur en Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van Amsterdam en volgde een masterclass onderzoeksjournalistiek bij De Groene Amsterdammer

      Verhalengarage

      Dit jaar bijt Rik Kuiper zich vast in een publicatie van Huib de Zeeuw en Kasper van Laarhoven over uitzettingen naar Soedan, dat dit jaar is genomineerd voor een journalistieke Tegel in de categorie Nieuws. Het artikel, gepubliceerd in NRC Handelsblad, toont aan dat Nederland ongedocumenteerde soedanese asielzoekers direct in de armen van de NISS leidde, de beruchte Soedanese inlichtingen- en veiligheidsdienst waarover sterke aanwijzingen zijn dat die uitgezette asielzoekers martelt.

      Biografie Kasper van Laarhoven

      Kasper van Laarhoven (31) is (onderzoeks)journalist en schrijft over multiculturele onderwerpen in Nederland. Voor NRC Handelsblad volgde hij de afgelopen vier jaar onder meer islamitisch onderwijs, demonstraties tegen Zwarte Piet en fout gelopen uitzettingen van asielzoekers. Hij studeerde in 2017 af in journalistiek en Midden-Oostenstudies aan New York University.

      Frank Westerman

      Snijpracticum (Nederlandstalig)

      Frank Westerman is landbouwingenieur en schrijver. Hij bereikte een groot lezerspubliek met De graanrepubliek (inmiddels 34e druk) gevolgd door onder meer El Negro en ik (bekroond met de Gouden Uil-literatuurprijs 2005), De kosmische komedie (2021) en recent Te waar om mooi te zijn (2022). Zijn werk verschijnt in zeventien talen. Tijdens zijn presentatie ontleed hij een exemplaar van zijn boek El Negro en ik (bekroond met de Gouden Uil-listeratuurprijs 2005). Letterlijk – met een stanley-mes, een scalpel en een pincet. Het is een snijpracticum, een anatomische les over de ingewanden van een boek. De presentatie van Frank Westerman wordt mede mogelijk gemaakt door de Vereniging van Wetenschapsjournalisten Nederland (VWN).

       

      Biografie Frank Westerman

      Frank Westerman (1964) werkte eerder als correspondent voor de Volkskrant (standplaats Belgrado) en NRC Handelsblad (Moskou). Samen met collega-journalist Bart Rijs schreef hij in 1997 Het zwartste scenario over het ontstaan en de val van de moslimenclave, waar zij als enige journalisten wisten door te dringen ten tijde van de val in 1995. Westerman studeerde tropische cultuurtechniek aan de Landbouwuniversiteit in Wageningen.

      Lees meer over het snijpracticum

      Tijdens zijn snijpracticum legt Frank de opbouw en structuur van zijn boek El Negro en ik bloot. Aan bod komen metaforen, beeldrijm, stijl en suggestie. Na afloop van zijn performance nodigt hij iedereen uit rond de snippers en de losgesneden kaft voor het stellen van vragen.

      Sara de Monchy

      Speeddaten (Nederlandstalig)

      Theater- en podcastmaker Sara de Monchy (27) studeerde in 2017 als regisseur af aan de Toneelacademie Maastricht en deed daarna een journalistieke opleiding in Duitsland. Dit jaar tourt haar debuutvoorstelling Het Mysterie van de Grote Mensen (6+) door het land. Haar liefde voor fantasie, audio en theatrale vertelvormen komt samen in de NTR podcast Sara‘s Mysteries (8+) die dit jaar met veel lof werd ontvangen. Ze begeeft zich graag op het grensgebied tussen non fictie en theatraliteit. Deze ervaring zet ze in zodat deelnemers van de conferentie elkaar op een vrolijke wijze kunnen ontmoeten.
      Lees hier meer over de speeddate-sessie

      Na twee coronajaren kunnen we elkaar weer als vanouds treffen! Doe daarom zeker mee met de speeddate-sessie die theater- en podcastmaker  Sara de Monchy (27) modereert, een moment om elkaar op een ontspannen manier te ontmoeten en van gedachtes te wisselen. Aan de hand van vijf vragen gaan deelnemers van de conferentie met elkaar ingesprek, over de sessies die tot dan toe zijn geweest en persoonlijke ideeën en ervaringen.

      Conferenties van afgelopen jaren

      Ware verhalen beklijven: ze nemen je mee, tillen je op, schudden je wakker of openen je ogen. Wil je graag leren hoe je ware verhalen vertelt? Stichting verhalende Journalistiek organiseert een jaarlijkse conferentie over verhalende journalistiek: een dag vol lezingen, workshops en netwerkmomenten van inspirerende journalisten die je alles vertellen over verhalende journalistiek.

      True Stories Online '21

      2021Terwijl buiten de temperaturen opliepen, zaten meer dan 100 mensen vanuit hun huiskamer klaar om te genieten verhalen van makers, pittige discussies en inspirerende ideeën. Lees hier onze terugblik en bekijk de foto’s om te zien hoe het er achter de schermen aan toeging! 

      True Stories Online

      2020 In het najaar van 2020 presenteerden we drie spraakmakende livecasts in samenwerking met Pakhuis de Zwijger. We spreken met makers van inspirerende verhalende journalistieke producties uit binnen- en buitenland over hoe zij narratieve technieken succesvol inzetten, zonder het waarheidsgetrouwe karakter van de journalistiek uit het oog te verliezen.

      Beyond the bubble

      2019 – In tijden gekenmerkt door protesten, polariserende politiek en vooroordelen, is de kracht van het ware verhaal belangrijker dan ooit. Storytelling kan ons samenbrengen of ons uit elkaar drijven. Hoe kunnen we de hulpmiddelen voor het vertellen van verhalen gebruiken om effectief door een gefragmenteerd landschap van verhalende bubbels te navigeren?

      Dit vind je misschien ook leuk

      Gerard van Westerloo lezing

      Deze jaarlijkse lezing is een eerbetoon aan een van de grondleggers van de verhalende journalistiek in Nederland, Gerard van Westerloo.  Een spreker die werkt in de geest van de grote Nederlandse journalist vertelt over zijn of haar werkwijze.

      Meestervertellers

      Jaarlijks brengen we de beste Vlaamse en Nederlandse verhalende journalistiek in beeld, tekst en geluid digitaal samen in Meestervertellers. Met telkens een toelichting van de makers. Want hoe kwam dit briljante werk tot stand?

      Contact

      Adres:

      Postbus 15899
      1001 NJ Amsterdam
      Nederland

      E-mail:
      info@verhalendejournalistiek.nl