Terugblik De Meester vertelt: ‘Dit is óf helemaal niks – óf het meest briljante wat ik heb gemaaktʼ
Vorige week trapten Ester Gould en Mea Dols de Jong een nieuw seizoen van De Meester vertelt af! In het Torpedo Theater in Amsterdam vertelden ze over de documentaireserie Niemand die het ziet.
Vorige week trapten Ester Gould en Mea Dols de Jong een nieuw seizoen van De Meester vertelt af! In het Torpedo Theater in Amsterdam vertelden ze over de documentaireserie Niemand die het ziet.

Mea en Ester in het Torpedo Theater.
Samen met Reijer Zwaan en Chris Westendorp kregen ze de Meestervertellerstitel voor deze productie over de onzichtbare dreiging in de wereld. Reijer en Ester, oprichters van productiehuis The Other Room, wilden graag met Mea samenwerken vanwege haar Tegenlicht-aflevering over de informatieoorlog in de Baltische Staten. Ze was daarin al geslaagd in het zichtbaar maken van de digitale wereld. Dat sloot aan bij het project waar Reijer en Ester mee bezig waren naar aanleiding van het boek Het is oorlog maar niemand die het ziet van Huib Modderkolk. Om te voorkomen dat dit een al té technische vervolgserie over de digitale dreiging zou worden, betrokken ze Mea bij het maken.
Ze hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt, erkennen ze tegenover de aanwezigen. Ester heeft regelmatig gedacht: kan dit dramaturgisch gaan werken? Het onderzoeksverhaal van Huib was er, maar er was in hun ogen teveel aan de hand in de geopolitiek om te focussen op één enkele cold case. Daarom breidden ze de arena’s uit, naar Straatsburg, Oekraïne en Taiwan. Eenheid van tijd, plaats en handeling was daarmee verloren.
Mea herinnert zich dat ze Francis Ford Coppola, de maker van de film Apocalypse Now, in een documentaire over die film ooit heeft horen zeggen dat hij in zijn gevoel constant schommelde tussen: dit is óf helemaal niks – óf het meest briljante dat ik heb gemaakt. Gedachten die zich bij Ester en Mea ook regelmatig opdrongen tijdens het proces.
ʻDit is óf helemaal niks – óf het meest briljante wat ik heb gemaaktʼ
Karakterschets
Typecasten hielp om te bepalen wanneer ze wel en niet meegingen om te filmen op bepaalde momenten. Ze benaderden Huib als de detective, met wie ze meegingen op onderzoek. Van tevoren was niet bekend wat de uitkomst van zijn onderzoek zou zijn. In het oorspronkelijke scenario waren Ester en Mea er vanuit gegaan dat Huib de Nederlandse AIVD’er die bij Stuxnet betrokken was, níet zou vinden. Toen Huib toch slaagde in zijn onderzoek, was dat een enorme meevaller.
De serie volgt vijf hoofdpersonen in de strijd tegen de digitale dreiging. De karakteropbouw van die hoofdpersonen is een essentieel onderdeel van de spanningsboog, vertelden Ester en Mea. Het maakte dat ze scherpe keuzes konden maken in welke scènes ze selecteerden uit het vele materiaal dat ze schoten. Van één scène waren ze enorm fan, maar omdat die niet bijdroeg aan de verdieping van een karakter, heeft die de serie niet gehaald. Een typisch geval van kill your darlings. Een kleine troost dat de scène nu tóch is vertoond, eenmalig en exclusief in het Torpedo Theater!
Wil je er de volgende keer bij zijn? Op 15 mei vertelt Marjolijn van Heemstra over haar theatervoorstelling Maankoorts!