S53

door Wederik de Backer en Tinne Claes

Elke avond vertrekt de laatste trein naar Beervelde, vol met jonge mannen en vrouwen op de vlucht. Vanuit het station proberen ze de snelwegparking te bereiken. Ze willen met de vrachtwagen mee naar het Verenigd Koninkrijk. Treinbegeleiders, dorpelingen langs de route: iedereen kijkt naar hen. Maar niemand spreekt. De S53 is een documentaire over twee werelden die schielings langs elkaar scheren, maar elkaar nooit raken.

Toelichting maker

In de podcast S53 volgen audiomaker Wederik De Backer en onderzoeker Tinne Claes de route van doorreizende migranten door het Vlaamse landschap: van drukke treinstations, naar piepkleine dorpen, door de velden tot aan een populaire snelwegparking. Te voet, en met de trein. Trein S53 om specifiek te zijn, de laatste avondtrein vanuit Gent.

Biografie

Tinne Claes (1991) is postdoctoraal onderzoekster, verbonden aan de KU Leuven.

Op dit moment werkt ze aan een boek over de recente geschiedenis van ongewenst kinderloos-zijn. Ze is in de eerste plaats historica, maar zette ook haar eerste stappen in de journalistiek met publicaties in verschillende tijdschriften en kranten. In 2019 behaalde ze het postgraduaat Internationale Researchjournalistiek.

Wederik De Backer (1988) maakt audiodocumentaires en podcasts.

Hij studeerde in 2013 af als radiomaker aan de RITCS School of Arts in Brussel. Zijn producties vonden hun weg naar zenders in Vlaanderen, Nederland, Duitsland en de VS. Hij won de prijs voor beste hoorspel op de prestigieuze Europese mediaprijs Prix Europa. Hij is ook één van de drijvende krachten achter de podcast Plantrekkers. Op dit moment werkt hij aan een documentairereeks over jongeren en een podcastreeks voor Radio 1.

Voor S53 kregen Tinne Claes en Wederik De Backer ook steun van het Fonds Pascal Decroos.

Toelichting redactie

Tinne Claes en Wederik de Backer maakten een mooie radiodocumentaire met een sterk audio design. Het schetst de uitzichtloosheid van de transmigranten die elke dag de trein nemen, met de hoop in Engeland aan te komen. De trein vervult als het ware de rol van de hoofdpersoon, omdat de personen waar het echt om draait – de mensen in de trein – niet willen praten. De transmigranten in de trein krijgen allemaal een gezicht, ondanks dat we ze niet horen. De geïnterviewden personages die wel wilden spreken, zoals de boer, de treinconducteurs, de burgemeester, de vrachtwagenchauffeurs, zijn stemmen die je anders niet vaak hoort.

Meestervertellers

Jaarlijks brengen we de beste Vlaamse en Nederlandse verhalende journalistiek in beeld, tekst en geluid digitaal samen in Meestervertellers.